Grappig, leuk en bijzonder

Ik doe relatief veel 'on page' zoekmachineoptimalisatie en dat baseer ik op analyses met Google Webmaster Tools en Google Analytics. Soms kom ik daar leuke, bijzondere of vreemde dingen tegen. Wellicht leuk en misschien leerzaam om die te delen.

Cruise winnen

Ja, daar begon deze pagina dus mee, met de zoekresultaten in de Google Webmaster tools van mijn site op weg naar success.

Tot mijn grote verbazing zag ik een week geleden of zo, eind augustus 2013, dat daar opeens de term cruise winnen relatief hoog scoorde. En dat is wat ik vaak doe en ook de SEO gedachte achter deze pagina: termen of woorden die hoog scoren proberen verder 'op te waarderen'.

Cruise winnen

Dus dat is ook één van de redenen voor deze pagina: zorgen dat de betreffende blog pagina hoger gaat scoren op dingen die te maken hebben met het winnen van een cruise.

En let op, want in principe is deze pagina natuurlijk ook bedoeld om déze site belangrijker te maken, meer inhoud te geven. Ik sla dus met deze pagina en deze tekst twee vliegen in één klap: een link naar de betreffende pagina die ik hoger wil laten scoren op een bepaalde term én meer tekst, natuurlijk geschreven tekst, op deze site.

En daar gaat het natuurlijk allemaal om in zoekmachineland: meer kwalitatief goede tekst en meer kwalitatief goede links.

En wat was nu bijzonder aan deze zoekterm en deze pagina? Zoals je in de schermafdruk kunt zien is het een totaal onbelangrijke site zonder echt verkeer. En de site gaat helemaal niet over het winnen van cruises of zo. Het was gewoon iets wat in één of twee blog items voorkwam. En dan scoren op een term als cruise winnen vind ik toch wel bijzonder.

En als ik bedenk wat de achtergrond was van dat plaatje is het misschien nog meer bijzonder en heb ik toch iets 'aangetrokken'.

DBR Makelaars

Wat minder bijzonder maar toch wel opvallend vind ik dat mijn trial site voor DBR Makelaars vrij lang zoekwoorden gerelateerd aan DBR Makelaars blijft tonen in de Google Webmaster Tools. Oorspronkelijk was deze site een soort kopie van die site, maar toen ik zag dat het woord horecamakelaar veel voorkwam en niet bedrijfsmakelaar heb ik dat vrij snel veranderd. Toch blijft de term eigen horeca makelaar vrij lang in de Google Webmaster Tools hangen. Dat is me vaker opgevallen, dat er een behoorlijke vertraging zit in hoe Google (wijzigingen in) inhoud van sites mee laat tellen.

Let ook hier weer op hoe ik een heel natuurlijke link maak gerelateerd aan het woord dat hetzelfde is als makelaar van bedrijven. Het is me opgevallen dat Google synoniemen lang niet altijd als gelijke woorden beschouwt, dus als je wilt scoren op synoniemen moet je die zeker als woorden opnemen in de tekst of in titels. En dat is vaak best wel onlogisch en vanuit 'witte SEO' ongewenst. Maar Google werkt het dus naar mijn idee zelf in de hand.

Boedhisme

Een ander bijzonder resultaat is dat de website van ons project Inspiration for Success op de een of andere manier heel hoog scoort met de zin Nam Myho Renge Kyo, de zin waar Boedhisten mee mediteren. Het enige wat ik gedaan had was wat web pagina's rondom het scanderen van die zin schrijven en op de een of andere manier springt die zin eruit. Ik heb nog steeds geen idee waarom.

Footer background

 

 

Deze site wordt u gebracht door Active Discovery Designs